Dagsläget!

Hej igen Nu var det ett tag sedan jag skrev, IGEN !... Jag har hört många som frågar hur jag mår idag och vad de har tänkt göra med mig i nuläget. Det är lite avancerat men jag tänkte försöka förklara hur det ligger till, så här kommer en liten historia om en 25 årig pojke ! (ett år tillbaka i tiden)

Jag kan ju börja med att nämna att jag åkt in till sjukhuset igen för en knöl i pannan och smärta i benet...

Jag vaknade upp på morgonen kl 9 av att fyra leende sjuksköterskor sjöng "ja må han leva" för mig och sa grattis. Kul att fira 25 årsdagen liggandes med smärtor i panna och ben i en sjukhussäng, på ett dubbelrumm dessutom. Men jag börjar ju bli van nu, missade ju både balen och studenten eftersom jag låg här och det är bara att göra det bästa av situationen. en timma senare kom nästa gäng med sjuksyrror in och sjöng för mig, jag kommer ihåg att jag blev väldigt glad över att alla tog sig dit från sin stressiga vardag för att sjunga för mig och det bettyde väldigt mycket. Det kan vara svårt att förstå hur mycket de små sakerna piggar upp. Jag hade nog inte varit lika glad idag om det inte varit för alla er därute och alla sjuksköterskor, och om det är någon som funderar på att höra av sig men inte törs så ring för F*n, det betyder jättemycket och jag tar aldrig illa upp. Passare det inte så säger jag det.


Dagen började med att doktorerna ville ta en biopsi på knölen i panna och på benet (på svenska köra in en sprutjävel genom pannebenet och suga bort en bit "panna" / ben). Kul tänkte jag men det är väl det som måste till för att se vad som händer så vi planerade för att göra enn "biposi" i början på nästa vecka...

På kvällen kom de närmaste kompisarna förbi och vi hade jättetrevligt, lite pressenter fick jag till och med. Pappa hade köppt tårtor till alla som jobbade på avdelningen och till mina kompisar, jag fyller ju trots allt 25 så lite måste man fira tyckte han, och jag med kan jag ju tillägga. Jag vill passa på att tacka er för att ni kom förbi den där dagen, och nu ska jag återigen inte glida ifrån ä,net utan fortsätta med historien...

Jag fick som tur va bli sövd inför biopsin för det är ingen rolig historia att borra igenom pannbebet för att ta ett prov på en knöl som sitter som ni ser på bilden. När jag vaknade upp hade jag så jävla ont inne i näsan, ni vet där det kan fastna typ flingor aslänge om man nyser när man äter frukost, där hade dom valt att borra och jag va så jävla torr i munnen och orkade inte röra mig. Men fem meter bort i rummet satt min räddning, (trodde jag). En 25 årig sjukskötare (kille) han skulle ha hand om mig. Jag vet inte hur jag ska beskriva honom men om ni tänker er en vältränad kille som är solbränd året om oavsätt om det finns sol eller inte och konstant har perfekt frisyr och ser ut att lyfta något tungt hela tiden. Då har ni honom, vi kallar honom typ 1. Problemet var bara att det fanns en till patient "i nöd" i rummet. låt mig beskriva den andra patienten, blond tjej i 23-års åldern. Vi kallar henne typ 2, Sedan har vi typ 3, det fanns för övrigt bara tre personer i rummet just då så jag tror att ni börjar få en aning om vem typ 3 kan vara. Men för er som inte hänger med så kan jag säga att typ 3 fick inte luft, kunde inte prata p.g.a. munntorhet och behövde spy för att han måde dåligt efter operationen och gjorde därför allt i sin makt för att få Typ1:s uppmärksamhet. men till min stora förvåning så var Typ 1 mer intresserad av att prata med typ 2...Jag (typ 3) låg där och vinkade och åmade mig utan att få någon kontakt med sjukskötaren. Jag kommer ihåg at jag tänkte att jag skulle försöka välta något i golvet men det fanns ingenting i närheten. Som tur var så kom en annan sjukskötare in i rummet och hjälpte mig och några timma senare så var jag på benen igen...

...Efter några veckors sjukhusliggande så kom farbror doktorn med resultatet. CANCER ! igen...jaha jag börjar bli van vid den här skiten nu. så här ser våra behandlingsplanm ut:

1. cellgifter en kur i 4 dagar, Jag tappar håret blir infektionskännslig och allt det där (ser sjuk ut)

2. hoppas på det bästa

3. SLUT

Jaha vad har jag för val vi kör. vi körde igång med cellgifterna och knölen i pannan försvan och verken i benet också, kanon nu är det bara att vänta på att kroppen hämtar sig vilket den gjorde efter ca 3 veckor, kanon tänkte jag bara ett problem att när kroppen hämtade sig så gjorde även knölen i pannan (Cancern) det

Vi körde en cellgiftskur till med samma resultat. Förutom att min kropp är slut och knappt hämtar sig den här gången, jag låg i en månad med dubbelsidig lunginflamation och någon svampinfektion. Det va jävligt tungt nog för att jag har gått igenom mycket skit men den här gången så kändes det som om kroppen inte orkade mer, den va slutkörd. men som tur va så vände det och jag tillfrisknade så pass att jag orkade gå ner på stan och se min kusin gå på balen. Pappa körde mig och parkerade 10 meter från där alla tar sina klassiska balenkort med slottet i bakgrunden. Jag orkade presis gå dom få stegen krama om kusinen säga några ord och sen åka tillbaka till sjukan och sova igen.

Så nu är cellgifter ute ur bilden har jag fattat men det har kanske inte doktorerna.

Jag tog under en rond några månader senare upp att vi kanske kan prova att stråla på knölen. Jag kan ju berätta att knölen består av leukemiceller som samlat ihop sig och försvarar sig mot den benmärg jag har fått från Jonas(bror). alltså det finns ingen Leukemi i blodet utan bara som lokala recidiv i form av knölar. Det här är jättesvårt att förstå för alla innblandade även läkarna. Men strålningen kanske funkar hävde jag ur mig men det trodde de på avdelningen för BLODSJUKDOMMAR där man behandlar allt med cellgifter skulle bli svårt men de lovade ju att höra med strålningsavdelningen. Efter de hade gjort det så konstaterade de att det gick ju jättebra att stråla vilket vi gjorde en gång om dagen i 15 dagar och tro det eller ej men knölen gav sig !!! Tjoho!!! Vi passade på att stråla benet och pannan samtidigt för att bli av med allt skit.

Nu är jag väl frisk igen då kanske tänkte jag, då började det värka något fruktansvärt bak i ryggen och det var bara att åka in till sjukan igen och göra en ny helkroppsröntgen vilken visade att jag har en ny tummör i ryggen som blockerar att urinen leds från njuren ut i urinpåsen. Jag hade alltså en njure som va gigantisk så det va inte så konstigt att jag hade ont. Läkarna föreslog Cellgifter och jag tvärvägrade och sa att jag vill ha strålning som förra gången vilket de gick med på efter 2 läkarbyten och 3 veckors diskussion. Knölen gick ner och jag kunde åka hem några månader senare!!!
Det är lite bakgrund till problemet jag står inför idag, här kommer dagsläget:
Jag mår jättebra, har till och med orkat med 7 backar i Sälen på 3 dagar, har lite problem med smärtgenombrott i knän och leder vilker gör så ont att jag måste ligga i sängen och vila i två dagar kanske men sen orkar min kropp med det. Jag har fått svar på den senasete helkroppsröntgen vi gjorde för typ en månad sedan. Den viasar ljussken där det pågår några aktiviteter i min kropp just nu. aktiviterer behöver inte betyda något dåligt men gör oftast tyvärr det. Jag har någonting som pågår i en knöl på kinden, som jag har haft kanske ett år nu men aldrig haft några besvär av och knappt känner. Samt någon aktivitet där den senaste knölen i ryggen satt. Jag kan ju även passa på att nämna att det blev lite fel vid strålningsbehandlingen och de råkade stråla sönder disken som ska ligga mellan kota L4 och L5 lägns ner i ryggen, men den ska återhämta sig men det tar tid.

I måndags förra veckan den 20/2 så skulle jag in till sjukan efter min Sälenresa för att kolla läget trode jag. Men en underläkare kom fram till mig och sa att de hade tänkt att köra igång enn Cellgiftskur nu! jag fattade ingenting och tackade vänligt men bestämt nej till erbjudandet. Så här står vi idag.

Läkarna känner att de måste göra något åt knölen på kinden och aktiviteten i ryggen som ingen vet vad det är för något och de har 3 förslag på behandling:

1. Cellgifskur där jag ligger inne på sjukhuset en vecka eller två kanske och blir totalt nertryckt på botten igen, för att därefter börja med cellgiftstabbletter livet ut föt att förhindra cancern från att orka komma tillbaka. Men jag hindrar då även de friska cellerna från att bygga upp sig helt och hållet. och i samband med detta fylla på nya benmärgsceller från Jonas lite då och då resten av mitt liv. (detta alternativ ville läkarna köra igång mig på i måndags)

2. Ny benbmärgstransplantation från ny givare. detta skulle döda allt försvar jag hat i min kropp idag jag har ju endå någon sorts skydd som motverkar cancern att komma tillbaka i bloden överlevnadschansen för en benmärgstransplantation ligger på 60 % resten dör. Och jag har redan klart en... 60 % x 2 = 0,36% överlevnadschans om man tänker rent sannolikhetsmässigt. (detta alternativ är det ingen som tror på och kommer inte att inträffa om jag inte tvingas till det pga återfall iblodet)

3. Någon ny medicin som retar Immunförsvaret och får det att reagera på allt som kommer in i kroppen. Nackdelen med detta är att får jag för mycket så börjar jonas celler att reagera på mina egna organ och då finns det ingenting att göra utan då komer jag att dö. (detta alternativ har jag inte funderat så mycket på)
Sedan så finns det ju såklar ett alternativ nummer 4 men det är ju mitt alternativ och som vanligt så finns det ju ingen doktor som håller med om det.

Alt4. Jag tror att bara vi kan strålöa bort den sista knölen på kinden så kan jag med rätt levnadssätt och rätt kropsskännedom klara av att leva utan flera återfall.

För så mycket jag tvingats lära mig, om hur kroppen fungerar och hur saker runtomkring oss påverkar vårat välmående, de senasete 2 åren. är jag ganska övertygad om att en vanlig svensk person  aldrig lär sig under en hel livstid. Saker som om hur våra kroppar reagerar på det livssät och de matvanor vi har idag.
Jag insåg just att det är bara knappt två veckor kvar till jag fyller år igen och jag har inga andra minnen från det gågna året än de som rör min sjukdom. Från och med att jag fyller 26 ska jag bara bli friskare och friskare sedan har jag gått igenom tillräckligt med skit för att jag ska kunna jobba med barn och ungdommar i liknande situationer, och åka runt och föreläsa om vad jag har har gått igenom och hur jag blev frisk. Det blev ett långt inlägg hoppas jag inte tröttade ut er.

Nu vet ni vad jag står inför idag och orora er inte jag är övertygad om att jag blir frisk, det går liksom inte att förklara men jag känner det i hela kroppen. Det kanske blir så när man hittar något som gör livet lite mera värt att leva. Puss på er älskar er alla !

Kommentarer
Postat av: Eva-Liisa

Heja dig Claes! Tänker på dig. Stora kramar från Malmö. Pus från Eva-Liisa

2012-02-28 @ 20:18:28
Postat av: Jeanette och Pelle

Vilken kämpe du är!

Många kramar, Jeanette och Pelle

2012-02-28 @ 20:24:40
Postat av: Melisa B

Claes! Vilken kämpe du är,blir alldeles rörd över att läsa detta! You can do it,käääämpaa på. Du är stark! Stor kram från din gamla klasspompis Melisa

2012-02-28 @ 20:42:04
Postat av: Hannagabriella

Massa kramar till dig Claes! Du är en riktig förebild, och jag beundrar dig så! <3

2012-02-28 @ 21:38:28
Postat av: Ing-brith

Du vet vad mycket det betyder att nån som du visar att det går att leva lycklig trots allt ,lycka till med med ditt "nya liv" älskar dig också KRAM

2012-02-28 @ 21:58:25
Postat av: Rebecca W

- En jättestor kram, och jag hoppas du får en superfin födelsedag!

2012-02-28 @ 23:07:56
Postat av: Johan Allansson

Du är så jävla stark! En sann hjälte! Fortsätt kämpa på!

2012-02-28 @ 23:35:25
Postat av: Angelica L

Vad glad jag är att vi fick till en lunch tillslut! Du livar alltid upp och man har alltid en bra känsla med sig efter att man träffat dig. Detta är dock helt otroligt med tanke på vad du går/har gått igenom. Du är så stark och en förebild för många! Tack för att vi får följa dig via din blogg. Många kramar!

2012-02-29 @ 09:36:13
Postat av: Pernilla Nordström

Hej Clase. Detta är det första jag läst som du skrivit. Har hört lite om hur du mår när jag varit hos din mor. Men när jag läser det här... oj vad stark du är! Du har verkligen fått kämpa. Minns dig som en livsglad och skojig person och du verkar ha kvar det. Det beundrar jag! Håller med dig om att man lär sig mycket om kroppen. Har själv fått lära mig en del med allt som jag gjort. Man blir sin "egen" doktor. Hoppas ni kommer fram till vad som är bäst och att det hjälper dig. Tänker på dig! Styrke kramar

2012-02-29 @ 10:53:32
Postat av: Molly

All lycka till dig Claes! Vilken kämparglöd, låt den aldrig slockna - det här fixar du! Kärlek från en medmänniska!

2012-03-03 @ 02:09:45
Postat av: Anonym

R.i.p. Du är alltid en hjälte i mina ögon. Fuck cancer!

2012-04-17 @ 22:51:02
Postat av: Anonym

Vila i frid Claes <3

2012-04-18 @ 12:38:39
Postat av: Anonym

Vila i frid Claes <3 Du var en sann hjälte och jag kommer aldrig att glömma dig!

2012-04-18 @ 16:46:06
Postat av: E.

En riktig hjälte! Vila i frid Claes.

2012-04-19 @ 13:28:27
Postat av: Helene

Dra åt helvete jävla idiotcancer. Hoppas du har det bra och fortfarande är glad, som alltid!!

2012-04-19 @ 21:12:48
Postat av: Vila i frid du starka människa, vi andra kan bara ta lärdom av dig.

2012-04-20 @ 10:04:50
Postat av: Jens

Vila i fred Cleas <3 Hoppas du har det bra. Ägnar en tanke åt familj och vänner <3

2012-04-21 @ 17:09:57
Postat av: Carolina

Vila i frid!

2012-04-27 @ 10:22:00
Postat av: Inger K

Du var en sann hjälte hos dina vänner som saknar dej!!

2013-01-06 @ 22:21:01
Postat av: Anonym

Tänder ett ljus och tänker lite extra på dig just idag <3 Grattis på 27årsdagen!

2013-03-10 @ 21:20:00
URL: http://feelslikefreedom.devote.se
Postat av: S

Vila i frid Claes, vi träffades bara en gång men du var en glad och positiv människa. Fuck cancer!

2013-03-22 @ 18:31:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




Trackback

Om

Min profilbild

Claes

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!